De meeste klachten in de zwangerschap komen voort uit het anders functioneren van je lichaam door de vele hormonen, het groter worden van de baarmoeder en het zwaarder worden van je baby. Geen enkele zwangerschap is hetzelfde en daardoor kun je iedere zwangerschap anders ervaren en andere klachten hebben. Hieronder geven wij een overzicht van de meest voorkomende klachten met tips en adviezen.

Moeheid

In de eerste drie maanden, maar ook later in de zwangerschap kun je je (erg) moe voelen. Je hebt dan meer behoefte aan slaap. Geef daar aan toe. Die moeheid wordt veroorzaakt door de toename van progesteron. In uitzonderlijke gevallen kan moeheid veroorzaakt worden door bloedarmoede.  Een aantal keer in de zwangerschap wordt door middel van bloedonderzoek standaard je ijzergehalte bepaald, dus wanneer bloedarmoede de oorzaak is, kunnen wij dat dan vaststellen.

Bandenpijn en groeipijn

Vanaf het moment dat je zwanger bent, groeit je baarmoeder snel. Hierdoor kun je allerlei onschuldige klachten krijgen, zoals stekende pijn, een zwaar gevoel in je onderbuik of een zeurend gevoel. Deze klachten zijn te verklaren door de snelle groei van de baarmoeder en het oprekken van de spieren en gewrichten. De baarmoeder hangt aan banden in de buikholte. Ook deze banden rekken op en door de groei komt er meer spanning op te staan. De klachten die dit veroorzaakt noemen we bandenpijn. Vooral bij vermoeidheid zijn de klachten erger. Een warme douche of kruik op de buik kan helpen. Later in de zwangerschap kun je last krijgen van de lange banden aan de zijkant. Deze bandenpijn geeft vaak een scherpe, stekende pijn die langer kan duren. Hierbij kan ook een warme douche of warme kruik verlichting geven. Deze klachten zijn normaal en kunnen geen kwaad voor je zwangerschap.

Misselijkheid

In de eerst drie tot vier maanden kun je misselijk zijn en overgeven. Niet eten maakt de misselijkheid vaak erger. Beginnen met een licht ontbijt en het eten van meerdere kleine, lichte maaltijden verspreid over de dag kan de klachten verminderen. Kies voor de voeding die je goed verdraagt. Vaak zijn dit crackers, een appel of ander fruit of een bakje yoghurt. Ben je extreem misselijk, probeer dan vooral zoete dingen te eten en/of te drinken. Kun je echt niets binnenhouden, dan adviseren we je contact op te nemen met je huisarts. Die kan je urine controleren op ketonen om te bepalen hoe ernstig de situatie is.

Stemmingswisselingen

Tijdens en na de zwangerschap kun je stemmingswisselingen (prikkelbaarheid, somberheid, moeite met concentreren of juist overmatig blij zijn) ervaren. Het kan gaan om bijvoorbeeld zorgen over de balans tussen zwanger zijn en je werk of je relatie. Ook angst voor de bevalling of zorgen over de gezondheid van je baby kunnen een belasting vormen. Het is belangrijk dat je je vrij voelt deze zorgen openlijk te delen.  Wanneer het nodig is, kunnen wij je doorverwijzen naar een gespecialiseerde zorgverlener.

Vaginale afscheiding

Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dit komt door de betere doorbloeding en de hormonale veranderingen. Indien de afscheiding gepaard gaat met klachten zoals jeuk, roodheid van de vagina  en eventueel een abnormale geur of kleur van de afscheiding, kan er sprake zijn van een schimmelinfectie. Je kunt niets doen om dit te voorkomen. Heb je genoemde klachten, neem dan contact op met de huisarts want een schimmelinfectie kan gewoon worden behandeld tijdens de zwangerschap.

Harde buiken

Vanaf 18 weken zwangerschapsduur kun je af en toe een harde buik hebben. Bij een harde buik trekken de spieren van de baarmoeder samen. Harde buiken zijn normaal en komen vaak voor bij inspanning. Ze zijn niet pijnlijk (het is eerder een zwaar, oncomfortabel gevoel, alsof er een voetbal in je buik zit). Vaak verdwijnen ze weer wanneer je rustig op de bank gaat liggen en ontspant. Af en toe een harde buik kan geen kwaad en is niet vervelend voor je baby. Wanneer je regelmatig last hebt van (pijnlijke) harde buiken kan het een teken zijn van je lichaam dat je rustiger aan dient te doen. Als de pijnlijke harde buiken aanhouden en met een grote regelmaat blijven komen en tijdens rust of na een warme douche niet overgaan, neem dan contact met ons op.

Brandend maagzuur

Je kunt last krijgen van brandend maagzuur. Grote maaltijden, drukte en sommige voedingsmiddelen zoals koffie, sinaasappelsap, zoet, pittig en vet eten kunnen de klachten verergeren.  Het is verstandig bij klachten deze producten te vermijden Het kan eveneens zinvol zijn je eetpatroon aan te passen en frequentere kleinere maaltijden gedurende de dag te nuttigen. Pas je dagritme aan. Wanneer je, ondanks alle aanpassingen veel last blijft houden van maagzuur, dan zijn er medicijnen die kunnen helpen, bijvoorbeeld Antagel of Rennies.

Moeizame ontlasting

Tijdens de zwangerschap kan het spijsverteringsstelsel onder invloed van de hormonen trager gaan werken. Hierdoor kan het zijn dat je minder vaak en soms ook hardere ontlasting hebt. Wanneer je ijzertabletten slikt, worden deze klachten vaak erger. Vezelrijke voeding (rauwkost, fruit en volkoren producten), eventueel met toevoeging van zemelen, bevorderen de stoelgang. Daarnaast is het van belang voldoende te drinken, gemiddeld twee liter per dag en voldoende te bewegen. Heb je echt last van obstipatie en helpen deze adviezen niet, neem dan contact op met je huisarts.

Pigmentvlekken

Onder invloed van hormonen in combinatie met zon kunnen tijdens de zwangerschap bruine verkleuringen ontstaan in het gezicht, het zogenaamde zwangerschapsmasker. Advies is niet in de volle zon te gaan zitten en een zonnebrand met hoge beschermingsfactor te gebruiken. Ook kan er op je buik een donkere streep ontstaan, de linea alba. Na de zwangerschap verdwijnt deze vanzelf.

Vocht vasthouden

Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Hierdoor kun je dikke enkels en zware voeten krijgen. Bij warmte en weinig beweging kunnen de klachten verergeren. Voldoende beweging, genoeg drinken en het omhoog leggen van de benen kan helpen de klachten te verminderen.

Rug -en bekkenklachten

Door de zwangerschap worden de bekkengewrichten beweeglijker. Hierdoor kun je rugklachten krijgen of pijn in je bekken. Bewegen is goed en een goede houding kan klachten verminderen. Zorg dat je bij het bukken of tillen door je knieën buigt en geef de onderrug voldoende steun bij het zitten. Draai bij het opstaan uit bed eerst op je zij en duw jezelf dan omhoog. Als je veel hinder ondervindt van de klachten is het raadzaam contact op te nemen met een gespecialiseerde fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Deze therapeut zal houdingsadviezen geven en oefeningen meegeven om de spieren sterker te maken.

Spataderen

Om spataderen te voorkomen is regelmatige lichaamsbeweging en niet te lang staan of zitten aan te bevelen. Indien je veel hinder ondervindt van de spataderen kan spatadertherapie of het dragen van elastische kousen verlichting geven.